سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اولین چیزی که با شنیدن کلمه برگ در ذهنتان تداعی می‌‏شود، چیست؟ اکسیژن؟ هوای پاک؟ تنفس؟ زیبایی و سبزی؟

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 622

حالا اگر صفت مصنوعی را به کلمه برگ اضافه کنیم، چه فکری خواهید کرد؟ شاید جز ویژگی سبزی آن نظر دیگری نداشته باشید اما این بار دانشمندان توانسته‏اند یک برگ مصنوعی تولید کنند که از آن نه برای تصفیه هوا که برای ذخیره‏سازی انرژی استفاده می‌‏شود.

پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی در امریکا به تازگی توانسته‌اند برگی بسازند که با قرار دادن آن در آب و با استفاده از کاتالیزورهایی مثل نیکل و کبالت می‌‏توان هیدروژن و اکسیژن را تجزیه کرد و از آن به عنوان یک پیل شیمیایی استفاده کرد.

به عبارت دیگر عمل فتوسنتز در این برگ به کمک نور خورشید و آب صورت می‌‏گیرد و انرژی الکتریکی‏ قابل توجهی تولید می‌‏شود که از آن می‌‏توان برای به کار انداختن هر گونه وسیله‏ برقی استفاه کرد. «دانیل نوکرا»، سرپرست گروه تحقیقاتی سازنده این برگ دستاوردشان را این طور توضیح می‌‏دهد: «دیگر نیازی به سیم نیست، به راحتی می‌‏توان این منبع انرژی را به هر کجا برد و از آن استفاده کرد.»

این که با چنین برگی بتوان انرژی لازم برای گرمایش خانه را فراهم کرد، شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما سازندگان برگ مصنوعی اعلام کرده‏اند که به زودی این امکان فراهم خواهد شد.

کد خبر 148828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز